מן העיתונות

מה לעשות עם צ'ק שחזר? (עו"ד שי רוה)


מבחינת החוק, החזרת צ'ק הינה עבירה פלילית לפי חוק צ'קים ללא כיסוי. אולם לדברי עורך דין שי רוה, מומחה למסמכים סחירים, העונש בישראל אינו מרתיע מספיק, ועל כן התופעה נפוצה בקרב בתי עסק ישראליים.


כשצ'ק שקיבלתם חזר עומדות בפניכם 3 אפשרויות: לפנות להוצאה לפועל, להגיש תביעה או לפנות לחברת גבייה.


מבחינת החוק צ'ק חוזר הוא כמו פסק דין שניתן לגבות אותו בהוצאה לפועל. לכאורה, אומר רוה, זה רק הליך טכני. אדם שקיבל המחאה ללא כיסוי יכול לגשת לסניף ההוצאה לפועל, לפתוח תיק ולנקוט כבר בהתחלה הליכים זמניים. מדובר במצב קל יותר לגבייה מאשר ניסיון לקבל עיקול זמני בבית המשפט. ההליך עשוי לקחת בין חודש לחודשיים אם הכל הולך חלק וכותב הצ'ק לא הגיש התנגדות, ושנים רבות אם הוגשה התנגדות.


בניגוד למקובל לחשוב, פנייה לחברת ניכיון צ'קים היא לגיטימיות והיא יכולה לקנות מכם את הצ'ק הבעייתי בסכום פחות מהסכום הנקוב בצ'ק – ולהפוך בכך לבעלת החוב המקורי. נראה כי מי שרוכש מכם צ'ק כזה די בטוח שיכולת הגבייה שלו גדולה משלכם. חברות כאלה עובדות גם עם עורכי הדין המומחים בתחום. לדברי רוה, הפנייה לחברת ניכיון צ'קים הפכה נפוצה למדי בישראל.


האופציה השלישית היא האופציה המשפטית, ומשמעותה – הגשת תביעה לבית משפט על סכום הצ'ק. במקרה כזה תיאלצו להמתין עד למתן פסק הדין כדי לקבל את הכסף, ובמקרים מסוימים תיאלצו לחכות תקופה נוספת עד שהכסף יועבר אליכם בפועל.


נא להכיר: השיטה המפוקפקת
לצד חברות הגבייה הלגיטימיות, בשוק פועלות גם חברות לניכיון צ'קים הנוקטות שיטות גבייה המנוגדות לחוק. אם לדבר במילים פחות נקיות, הן פשוט גובות את החוב בדרכים אלימות. הסוג הזה של החברות זכה לכינוי "חברות מפוקפקות", כלומר – הוא טומן בחובו פנייה לעבריין שיגבה עבורכם את הצ'ק. 


לא כל המקרים הללו מגיעים לאלימות פיזית. מי שחתם על ההמחאה מקבל פנייה לעיתים קרובות גם בדרך עקיפה, באמצעות מישהו אחר שמודיע לו שהוא לקח את החוב, ומעתה אותו רושם צ'ק אומלל חייב לו כסף. "כדאי לך לשלם", "אני לא מקבל לא כתשובה" ועוד משפטים דומים נותנים לחייב להבין שיש לו עסק עם אנשים מסוכנים.


"בדרך כלל הפחד גורם לאנשים לא להתלונן במשטרה", מסביר עורך דין שי רוה, מומחה למסמכים סחירים. "אחרת החייב מכניס את עצמו למצב שהוא בקשר רצוף עם פושע, ובמקרים רבים הוא מעדיף לשלם ולהתנתק ממנו מהר ככל הניתן".